Here you are
PREŠOV. O niekoľko rokov by si malo tretie najväčšie mesto na Slovensku polepšiť v rámci vnútromestskej dopravy.
Stavby obchvatov majú odkloniť tranzitnú dopravu, ktorá sa podpisuje asi najvýraznejšie pod kvalitu života na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov.
Západný obchvat a prvá časť severného obchvatu sú už aktuálne vo výstavbe, no druhá etapa severného obchvatu, ktorá by mala nadobro zamedziť prejazdu nákladných áut cez sídlisko, je ešte stále vo fáze prípravy verejného obstarávania.
Pôvodne sa počítalo s vyhlásením súťaže už v marci 2020, no podľa posledných informácií diaľničiarov sa termín posunie.
Západný obchvat dokončia o rok a pol
Stavba takmer osemkilometrového úseku diaľnice D1, ktorá bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov, sa začala ešte v lete 2017 a podľa zmluvy by sa mala ukončiť v júni 2021.
SÚVISIACI ČLÁNOK
Stavby obchvatov Prešova počas sviatkov prerušia. Ako pokročili
Čítajte
Diaľnica D1 Prešov, západ – Prešov, juh bude priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je v súčasnosti v prevádzke.
Obchvat s vyše dvojkilometrovým tunelom bude mať aj dve mimoúrovňové križovatky.
V prvej križovatke Prešov, juh, pri výjazde na Košice, bude diaľnica napojená na jestvujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.
Druhá, oveľa zložitejšia mimoúrovňová križovatka, prepojí existujúcu diaľnicu smerujúcu na Poprad spolu so západným a severným obchvatom mesta Prešov.
Prvú etapu severného obchvatu dokončia v 2023
Prvú etapu rýchlostnej cesty R4 začali stavať ešte v lete v roku 2019 a podľa zmluvy ju majú ukončiť v marci 2023.
SÚVISIACI ČLÁNOK
Obchvaty Prešova začínajú pripomínať bludisko
Čítajte
Dovtedy by sa mal postaviť 4,3-kilometrový úsek od križovatky Prešov, západ vrátane 1,1-kilometrového tunela cez vrch Bikoš.
Táto časť rýchlostnej cesty vyústi pred mestom Veľký Šariš mimoúrovňovou križovatkou Prešov – sever (Dúbrava) s cestou I/68.
Súčasťou stavby prvej etapy severného obchvatu je aj preložka tejto cesty v dĺžke dva kilometre.
Počas posledných mesiacov sa vykonali prípravné práce ako výrub stromov, čistenie územia, pyrotechnický a arecheologický prieskum, výstavba dočasného mosta cez rieku Torysa, ale aj prvé prípravné práce k razeniu tunela.
Práce na samotnom razení by mali podľa plánov začať v júni 2020.
NAČÍTAVÁM VIDEO...
Prehrať video
Obchvaty odklonia tranzit
Druhá etapa rýchlostnej cesty R4 sa napojí na križovatke Dúbrava a bude priamym pokračovaním trasovania severozápadného obchvatu mesta Prešov.
SÚVISIACI ČLÁNOK
Celý severný obchvat Prešova sa bude stavať v plnom profile
Čítajte
Po konečnom rozhodnutí vlády z konca augusta 2019 by sa mal tento úsek taktiež stavať v plnom profile, teda ako štvorprúdová cesta.
Dokončenie celého severozápadného obchvatu mesta Prešov odkloní tranzitnú dopravu.
Podľa vypracovaných dopravných modelov sú niektoré komunikácie v meste zaťažené od 25 až do 35-tisíc áut za deň.
Ako konštatovala dôvodová správa na zasadnutí vlády, „hlavné komunikácie, ktoré sa nachádzajú v obytných zónach, sú preťažené a dochádza k prekročeniu hygienických limitov. V súčasnej situácii je takmer nemožné jazdiť po komunikáciách na bicykli a je značne sťažené pohybovať sa pri nich pešo“.
Sekčov by si mal vydýchnuť v 2024
Práve dokončenie druhého úseku R4 by mal nadobro odkloniť nákladnú tranzitnú dopravu cez ulicu Armádneho generála Svobodu.
SÚVISIACI ČLÁNOK
Matematika nad politikou. Ako čísla rozhodli o obchvatoch Prešova
Čítajte
Po dostavaní sa môže pristúpiť k zákazu prejazdu nákladnej dopravy cez sídlisko Sekčov, kadiaľ v súčasnosti prejdú desiatky kamiónov denne.
Pôvodne sa počítalo, že súťaž po konečnom rozhodnutí o počte pruhov sa spustí už začiatkom roka 2020.
Podľa posledných informácii z decembra sa tak nestane.
„Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa druhej etapy prešovského severného obchvatu R4 predpokladáme v druhom polroku 2020, koniec stavby plánujeme na prvý polrok 2024,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Obchvat sa napojí medzi Kapušanmi a Ladou
Druhá etapa severného obchvatu sa napojí na križovatku Dúbrava, ktorá je vo výstavbe v rámci prvej etapy.
„Stavba začína hneď za križovatkou Prešov sever, ktorá je súčasťou I. etapy. Pokračuje tunelom Okruhliak, za ktorým sa trasa dostáva do údolia rieky Sekčov. Ďalej trasa prechádza okolo obce Fintice ponad rieku Sekčov, železničnú trať Prešov – Strážske, popod cestu I/18 pri vojenskom letisku Prešov, obchádza juhovýchodne obec Kapušany a končí mimoúrovňovou križovatkou na ceste I/18 medzi obcami Kapušany a Lada,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Na vyše desaťkilometrovom úseku cesty sa postaví 12 mostov, jedna mimoúrovňová križovatka – Kapušany a 1,8 kilometrový tunel Okruhliak.
V súčasnosti diaľničiari pripravujú podklady pre podanie žiadosti o stavebné povolenie a pripravujú sa aj podklady pre verejnú súťaž.
Hodnota zákazky by mala byť vo výške 263 miliónov eur a podľa predpokladov by sa stavba mala financovať zo štátneho rozpočtu.
„Predpokladaná cena bola znížená o cca 20 miliónov eur na základe priemerných cenových ukazovateľov z viacerých vysúťažených podobných stavieb v posledných rokoch,“ dodala Michalová.
Privádzač Grófske zatiaľ stavať nebudú
Severozápadný obchvat mesta by mali okrem tranzitnej dopravy využívať aj vodiči mieriaci do niektorej z častí mesta Prešov.
„Ak sa postaví diaľničný okruh a niekto bude chcieť ísť od Humenného na Sídlisko II alebo Sídlisko III, určite nepôjde cez centrum, ale vráti sa z Vydumanca, teda budúcej križovatky Prešov, západ. Zistili sme, že ak sa postaví obchvat D1 a R4 smerom na Šariš, tak naraz budú všetci jazdiť tadiaľto. Dokonca, až sa o dva roky otvorí západný obchvat D1, tak všetci prejdú z Veľkého Šariša do Malého Šariša a budú tadiaľ prechádzať,“ vysvetľoval model správania vodičov na nedávnej konferencii Jan Kašík z firmy NDCON, ktorá spracovala strategický dokument v oblasti dopravy a udržateľnej mobility pre mesto Prešov.
Súčasťou druhej etapy však nebude privádzač Grófske, ktorý navrhli tvorcovia dokumentu, aby umožnil výjazd na obchvaty aj v ďalšom úseku.
Privádzač by mal napojiť mestskú časť Nižná Šebastová s obchvatmi mesta a jeho predpokladaná cena podľa NDS je 13,5 milióna eur.
„Začiatok privádzača je plánovaný v križovatke Fintice a koniec v križovatke ciest I/18 a III/3432 (ul. Herlianska, Prešov – Nižná Šebastová). Predpokladaná dĺžka je približne dva kilometre,“ informovala Michalová.
Termín budovania a financovania zatiaľ nie je známy.
Čítajte viac:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22291372 ... lery_71891