rexino napísal:Špecifickejšie rozdelenie peňazí na dopravu si teda rozhodneme na Slovensku my? Teda napr. v prípade fondov na infraštruktúru, koľko pôjde na železnice, verejnú dopravu, diaľnice, cesty I. triedy atď?
Sotva. Je to vec partnerskej dohody.
NG EU pôjde na reformy. Brusel pravidelne vydáva správy (
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 24&from=EN) a odporúčania (
https://www.eurofondy.gov.sk/wp-content ... omm....pdf) všetkým členským krajinám, čo by mali spraviť pre zlepšenie stavu krajiny. To že to naše vlády ignorujú je druhá vec. Snáď nás konečne dokopú k významným reformám školstva a zdravotníctva.
Čo sa týka VFR, tam to závisí od rozdelenia peňazí. Záverečnú správu Európskej Rady som dopodrobna neštudoval, takže neviem, či je tam konkrétny kľúč na rozdelenie peňazí do jednotlivých fondov (KF, EFRR atď.). Definovalo sa, koľko peňazí z EFRR musí ísť do "green" projektov (myslím že v našom prípade to je 30 %). Digitalizácia neviem, dokument som toľko neštudoval...
Čo sa týka KF, očakával by som tak 2 miliardy eur (taký bol predpoklad pred ohlásením NG EU). Bude vecou dohody, ako sa to rozdelí. V minulom období to boli 4 miliardy a tie sa viac-menej na polovicu rozdelili medzi ŽP a dopravu.
Čo sa týka hlavných priorít, tak v doprave pre obdobie 2021-2027 boli identifikované nasledovne:
1) Výstavba diaľnic core TEN-T. Zaviazali sme sa do 2030, súčasným tempom by sme meškali minimálne 10 rokov. Celá sieť D a RC so súčasným financovaním by bola v roku 2100.
2) Cesty 1. triedy
3) Železnice. Primárne koridory BA - Kúty a ZA - Paludza (sotva reálne...), PP - SNV, Palúdza - LH, Košice atď.
Čo sa týka RC, tak priority sú R2 a R4.
V prípade regionálok sa spomínala elektrifikácia Leopoldov - Nitra, elektrifikácia ZV - Fiľakovo, modernizácia BA - NZ a BA - KN, modernizácia ZZ v úsekoch Prievidza - Jelšovce, Nitra - Šurany a PO - Strážske.
Ak mám hlavné priority okomentovať, tak:
Ja vidím otázne, či je nutné za každú cenu naplniť bod 1). Južná a stredná R3 príp. R6 počkajú. Tak isto D1 za Michalovcami kľudne počká.
Bod 2 je fajn. Myslím že tam je to naštartované a v ďalšom období pokračovať. Pridať vo výstavbe obchvatov a preložiek.
V prípade bodu 3 by mali nakopnúť prípravu. Za tie peniaze čo pravdepodobne prepadnú by sa dali robiť isté zázraky. Myslím že polemiky nad CBA-čkou ZA - KE - ČnT skončili, tak by nebolo odveci posunúť čím skôr projekty v príprave ďalej (tam kde CBA navrhuje 160-tku a ZA - LM zabezpečiť aspoň EIA, vybrané úseky DÚR a DSP). Keby na MDV SR mali istú stratégiu, tak nehrozí prepadnutie stoviek miliónov eur.