od Matt » 22. Apr 2021 09:27
z FB Dopravny servis KE,KS:
Ing. Pavel Titl, auditor Bezpečnosti pozemných komunikácií MDaV SR
Stačilo pár dní, kedy sa nám na základe zjemnenia protipandemických opatrení trocha vrátila intenzita dopravy na košických cestách bližšie k normálu – stále je to o cca 10-15% menej oproti bežnému stavu pred coronou, a včera poobede to vyzeralo na košických cestách ako na svetovej výstave ojazdených vozidiel – hlavné cestné ťahy zapratané stojacimi vozidlami, zúfalí vodiči pobehujúci okolo nich.
Jedno z príčin bola vážna dopravná nehoda na v Košiciach najznámejšom a najkritizovanejšom úseku „rýchlostného“ mestského obchvatu – na Nižných Kapustníkoch medzi MÚK Slanecká a MÚK VSS.
K tomu zopár poznámok:
1. Je to najzaťaženejší úsek základného komunikačného systému v meste – intenzita podľa údajov SSC je 51 000 voz/24 h /rok 2015/, v roku 2020 to bolo vyše 54 000 voz/24 h, dnes z dôvodu covidu je to cca 49 000 voz/24 h – v špičkovej hodine cca 5.500 mot.voz./h.
2. Úsek je vyznačený zvislým DZ 253 „90“ pre maximálnu rýchlosť 90 km/h.
3. Úsek spadá pod označenie DZ 311 Cesta pre motorové vozidlá“, jedná sa o cestu I/16 so zvláštnym režimom, spravuje ju NDS stredisko SSUR Košice.
4. V systéme ZAKOS mesta Košice sa jedná o rýchlostnú miestnu komunikáciu funkčnej triedy A2, ktorá podľa STN 73 6110 má spĺňať tieto charakteristiky:
- smerovo rozdelená – výnimočne nerozdelená, nevyhnutné sú núdzové pridružené pruhy, návrhová rýchlosť pri bežných podmienkach 70 km/h, pri obtiažnych 60 km/h, prevádzková rýchlosť pri bežných podmienkach 60 km/h, pri obťažných podmienkach 50 km/h. Minimálna medzikrižovatková vzdialenosť 600 m , navrhovaná šírka min. 24 m /vrátane stredového deliaceho ostrovčeka/. Skutočná vzdialenosť medzi radením oboch susedných križovatiek ja cca 360 m, čo je temer o polovicu skrátená medzikrižovatková vzdialenosť oproti požadovanej podľa normy.
5. Minimálna šírka jazdného pruhu na tejto kategórii komunikácie je 3,50 m, núdzového pruhu 2,50 m.
A teraz fakty: šírka komunikácie v úseku /viď obrázok z cestnej databanky SSC/ je najviac 21,1 m, najmenej 12,6 m – je to presne úsek rozraďovania sa pred zjazdom z cesty I/16 doprava pod most VSS.
Šírka jazdného pásu 12,6 m pre štvorpruhovú komunikáciu zahŕňa po stranách min. 25 cm bezpečnostný odstup od zvodidla, v strede minimálne 25 cm široký bezpečnostný odstup protismerných jazdných pásov – dnes sú tam uložené oddeľovače Klemmfix. Takže ostáva pre 4 jazdné pruhy šírka vozovky 11,85 m, na jeden jazdný pruh 2,96 m !!!
SSC uvádza v cestnej databanke šírku pruhov 3,15 m.
A na základe týchto šírkových pomerov udáva SSC v databanke pre tento úsek komunikácie MPR 50 km/h !!!
Ja osobne by som žiadal minimálne osadenie výstražného zvislého DZ 114 „Zúžená vozovka“ a zníženie MPR v tomto úseku na 70 km/h, minimálne v pravých jazdných pruhoch, priľahlých ku zvodidlám.
Osobne som sa zúčastnil v období spred 2-3 rokov niekoľkých pracovných stretnutí na stredisku NDS v Košiciach, kde zástupcovia Prezídia policajného zboru MV SR aj projektant úprav dopravného značenia upozorňoval na rozpory s platnou legislatívou a základnými technickými normami pre cesty a križovatkheje tu nutné obmedzenie rýchlosti.
Bohužial, zástupcovia KDI KR PZ Košice trvali na MPR 90 km/h, nakoľko podľa ich stanoviska oni s týmto úsekom mestského obchvatu nemajú žiadne problémy. Jediné čo žiadali, bolo osadenie oddeľovačov protismerných pásov.
Výsledok ich tvrdohlavého obhajovania deväťdesiatky v tomto nebezpečnom zúženom úseku môžeme v Košiciach vidieť dosť často, naposledy včera .... Bohužial nehoda na úseku Nižné Kapustníky – VSS má vždy za následok skolabovanie dopravy v širokom centre mesta, a stáva sa napríklad pre záchranné zložky v tom čase veľmi ťažko prejazdným.
/priložené obrázky z portálu SSC - cestná databanka CDB/
Ing. Pavel Titl, auditor Bezpečnosti pozemných komunikácií MDaV SR
Doplnenie: predpokladal som že sa tu strhne opäť diskusia s množstvom invektív a nelogických poznámok, ja som tu uviedol iba fakty a skutkový stav. Normálny človek si urobí názor, hlupák za volantom bude pľuť síru .... A mimochodom, ak úsek od MUK Slanecká po MUK Alejová meria cca 1500 m, tak pri plynulej jazde deväťdesiatkou ho prejdete za 60 sekúnd, pri sedemdesiatke za 77 sekúnd - rozdiel činí 17 sekúnd. Tých 17 sekúnd naviac by rapídne zvýšil bezpečnosť dopravy v tomto úseku a prispel k plynulosti... Ďakujem že ste si to prečítali a zamysleli sa nad tým.