Nezabudneme? Na čo vlastne presne? Na to, že vláda je z východného Slovenska alebo zo stredného Slovenska a predsa nedala peniaze na výstavbu ciest a diaľnic v regiónoch. Nesnívaj. Vlády totiž mali iné priority, než skutočne vládnuť a dávať peniaze do investícií nech sa to týkalo čoho chcelo, okrem ich vačkov. Väčšina všetkého malo byť hotového už pred desiatimi rokmi. Lenže to je tak, že už kedysi sa brojilo proti VM, že tie tunely a mosty krajina neunesie. Výsledok je že máme dlh nad 60% HDP, aj tak tie tunely a mosty staviame ale nič z toho stále nemáme. Takto zjednodušene by sa potom dalo povedať, že nikto nezabudne. Či už v Šali, Ružomberku, Dolnom Kubíne, Trnave, Košiciach, Senici, skrátka nikde nezabudneme, lebo čo kde stojí tak stojí neskoro a väčšinou ešte nikde nič nestojí, keďže máme menej než polovicu plánovanej dĺžky diaľničnej siete v prevádzke, tak sú to *** a ešte spomeňme nepodarený 6 pruh na západnom Slovensku. A Soroška? Veď to bolo normálne klamstvo pre voliča, herci v národnom divadle by to lepšie nezahrali. Tender, ktorý nemal podstatné krytie a nie len finančné, taký tender by dokázal asi urobiť každý na čokoľvek. A za to môže maďarský minister, tiež je na to dobré nezabudnúť. Je to smutné vo svojej podstate. Naisto by sa nemalo zabudnúť na najväčšieho zlodeja ktorý nastavil mýto tak, že väčšina z neho zmizla na Cypre a ešte sa pravidelne (mesačne) píše koľko na tom bolo zarobené. Toto je tak hlúpy národ, ktorý si to nechá takto robiť všetko. Možno príde aj na neho, možno potom naozaj zvážnie, pretože doteraz sa hrá na nevinného, že to vlastne ani inak neišlo. Bavíme sa o minimálne jednej miliarde euro, ktorá mohla byť použitá do výstavby. To odpovedá kysuckej D3 ktorá chýba teraz alebo tým dvom tunelovým stavbám dohromady alebo tej chýbajúcej alebo lacnejším úsekom, ale tých iných moc pripravených a nacenených nie je ale ide o obludné peniaze. Ak sa spriemeruje, že ročne išlo zatiaľ na výstavbu 600 mil tak pri mýte je to výpadok 1/6 k dobru. Financmajster, ktorý riadil aj dopravu "zarábal" na kartičkách pre vodičov, to čo stálo 12 on dával za 50 a zase išla polovica z toho rozdielu kam chceli oni. Takto je to v malom, ale profi vodičov sú desiatky tisíc. Na mýte je aj daň a tá končila v štátnej kase, ideálny zdroj pre ďalšie tunely. Takže naspäť do ciest a diaľnic išla jedna tretina čo je dôvod, pre ktorý naozaj slovenská NDS nebude nikdy rakúsky Asfinag. Tam sú tie chýbajúce peniaze, v tých vilách, autách, ostrovoch, zlatých tehličkách, bytoch v luxusných centrách namiesto diaľnic pre všetkých. Na to naozaj nezabudnime.
Ministrov dopravy bolo z východu ale dosť:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Ministers ... _republiky , ak nie väčšina. Tým chcem povedať, že len za to, že je hlavné mesto v Bratislave, tak to neznamená, že by sa všetko pumpovalo na západ. Práveže sa dosť pumpuje na sever, ale tým, že ten sever nemá súvislé diaľnice, tak tam trpia všetky cesty a mosty, ktoré ani nie je v akom čase opraviť pre tú premávku. Dosť bieda tento výsledok, ktorého sme sa "dočkali".
Teraz každý šetrí, nič nerobia naše úrady s cenami. Poľská GDDKIA indexuje o 10%:
https://biznes.pap.pl/en/news/all/info/ ... -authority . Chorvátsko indexuje rozdielom nad 10% proti vysúťaženej cene. A hlavne dávajú vyššie % HDP Na rozvoj, než my, pritom majú lepší stav, než my. To vypovedá práve o tých zle nastavených peniažkoch. Chorvátsko z daní benzínu a nafty dáva po prevedení kurzu 240 mil euro pre štátne cesty a 50 pre diaľničný podnik. Diaľnice nastavili na mýto k tomu a štátne cesty na eurofondy. Lenže preto tam stavajú a viac ciest než diaľnic. Stabilizovali dlhy a z fondu obnovy prerobia mýtny systém. Ten inovovali aj Slovinci. Maďari tiež stavajú vo väčšom. Proste bez štátnych národných zdrojov sa nedá stavať, Slovensko sa hrá na to, že to ide, lenže nejde to. Košice - Užhorod ani nemôžeš postaviť, lebo je na začiatku posúdenia. Ak preskočíš legislatívny proces, tak ti Brusel nedá ani cent. A tie pomery sme si na Slovensku nastavili sami.
Top bola kedysi kritika VM, že tunely a mosty si nemôžeme dovoliť a zbankrotujeme. Nepriem sa tomu, že pri tom štýle vlády by sme boli načisto izolovaní ako Bielorusi. Ale po rokoch máme dlh nad 60% HDP, euro by sme dnes neprijali, absolútne stále rastie, stačí pár krokov a nemáme dôveru a máme problém na refinancování, nie je to sranda a aj tak tie tunely a mosty staviame.
Tie prekliate diaľnice presne tam, kde sme na to nikdy nemali mať. Ako je to možné? Akurát sme ich 2x preplatili na Považí, a 3x preplácame doteraz na severe. Rezeš bol pritom východniar, na to tiež nezabúdajme, pretože skoro položil dnešné oceliarne. Teraz ich položí politika Bruselu. Aj Prokopovič bol od Svidníka ... aj Mikloš od Svidníka aj Dzurinda zo Spiša aj ... východniari zrovna tak diaľnice začali aj zastavili a zase začali. O to nakoniec vôbec nejde, keď nie sú peniaze pre výstavbu. A obávam sa, že bude treba dávať viac peňazí do opráv, po D2 aj D1 jazdiť je už za trest na starších úsekoch. Je mi jasné, že sa ničoho takého nedožijeme, kým nie je postavené aspoň to minimum ktoré určil UHP. Premárnil sa čas, aj peniaze a to sa nedá vrátiť naspäť. Za Sorošku sa poďakuj maďarskému ministrovi, ktorý hrubým spôsobom zavádzal verejnosť, pretože to nebolo pripravené. Tender na oko pred voľbami. Zle sa ti to možno číta, ale tu sa desať rokov pozeralo na všetko od ceruziek v školách cez pištole v PZ po diaľnice ako na tom zarobiť. Preto bolo všetko drahé a drahšie, preto ale výsledok neodpovedal cene ale všetko je na oko v poriadku. Soroška aj keby peniaze mala na výstavbu, tak by sa nemohla začať stavať. Bez stavebka naozaj nie. Je mi jasné, že občan v tom regióne, kde je nadpriemerná nezamestnanosť aj kriminalita to nepochopí a neidentifikuje kde je naozaj chyba. Na to je potrebné sedieť v administratíve u riadenia a rozumieť tomu ako prebieha nacenenie toho čo sa bude obstarávať, ďalej ako fungujú rozpočty ako sa viažu financie a nielen na projekty, ale aj na časové dĺžky, na kvartály, ako sa viažu peniaze, a ako čo treba splniť, kde aká pečiatka aký postup aké oprávnenie aaž kedy 3 ľudia podpíšu pre riaditeľa akejkoľvek inštitúcie, že áno oni by to schválili (nech to je čo chce) a potom až to podpíše šéf. Tak fungujú bežné úrady, kde sa točia fondy z Bruselu. V o niečo väčšom utajení, ale v o to zložitejšom reťazci schvaľovania funguje obrana, vnútro, justícia. Na to nestačí sedieť v administratíve v škole, ale u zriaďovateľa už je to lepšie.
Takže keby sa tento úsek nerozsekol na časti, tak sa dnes nič nepoklepalo. A to obstarávanie Sorošky sa nikdy nemalo ani začať v tom čase, pretože to nemohlo mať iný výsledok než aký malo. My sme v krajine, v ktorej si učiteľ prinesie vlastný papier a vytlačí si podklady z vlastnej réžie, lekár robí denne 1h administratívu zadarmo a ešte sa niekto čuduje, že ide inde, kde ju robiť nemusí, kde policajt ak chce byť lepší, tak si kúpi vlastné náboje, aby si viac zastrieľal. Potom vidíte vyvolených ako veselo držia mobil v rukách a šoférujú, niektoré zložky majú maják ale nejdú na zásah pre prekonaní rušnej ulice ho jednoducho vypnú a na mnohých podnikateľov nemôžete nič lebo vždy majú osemsto ečiek v priehradke a idú ďalej. Kým národ musí makať v priemysle bežne 10 hodín, trpí na tých cestách aj vlakoch a premýšľa z čoho zaplatí účty a naozaj nebude riešiť ako sú na tom lekári, učitelia a ako funguje proces prípravy národnej infraštruktúry. Takému národu sa ľahko vládne, lebo takému národu naozaj stačí lepiť oči pár desiatkami eur v ich životoch od obedov zdarma pre ich deti po nejaké exkluzivity pre dôchodcov. Pre mňa za mňa nech to robí kto chce, ale tu potom chýba nejaký výsledok. Skutočné projekty. Mochovce? Gabčíkovo? Kde vráta sa robia, všeličo sa robí, no je to dosť málo. VIac sa nerobí, len sa vypustia nádrže a nič viac, nestavajú sa súvislé dlhé diaľnice rok za rokom, neopravujú cesty, nestavajú obchvaty. Maďarský minister rozpráva o kobercoch ale nastaviť podmienky tendra nechcel, lebo chcel niečo iné. Veď to je na tom to trápne, že oni všetci už nevedeli kde je stopka, pretože kradne sa na všetkom odjakživa. Kradlo sa aj za socializmu, na cestách sa kradlo pri výstavbe. Však je presne dohodnuté odkiaľ sa berie vzorka, tam tie vrstvy sedia, ale ako inak by boli materiály ku garážam a podobne. Lenže kým vtedy sa kradlo predsa len menej a robilo poctivejšie, dnes to nabralo obludné rozmery. Najhoršie je, že tie vyčíslené jednotkové práce na niektorých úsekoch ani nebolo možné prejsť, tonáž áut a počet jázd, bolo to na viacerých úsekoch dodatočne NKÚ konštatované. To je to isté v malom pri zvoze odpadkov v mestách, ale to sú zas samosprávne zlodejinky. Férové samosprávy inštalujú GPS, robia seriózne audity a prosperujú.
Tu sa tak rozmohla korupcia a rodinkárstvo, že to sa nedá už možno ani vykoreniť. To sa dá osekať a vrátiť do nižších vrstiev z tých vrchných, ale nerobme si ilúzie ani o dnešných vrchných ... priveľa ľudí si vybralo ľahké cesty, pričom zabúdajú na ľudí a pohľad na ich budúcnosť, preto im nevedia dať ani len sen, ktorý im dávali predchodcovia.
Tento 1. úsek je problematický pre USSK, pretože je tam kolízia viacero inžinierských sietí a nebolo vyjasnené v ten čas ako postupovať (aj finančne) a zase história oceliarní je niekde, projekty sú niekde aj ich zmeny a neucelená príprava proste neumožnila, aby sa to dokončilo včas aj s tendrom, ani za tie 3 roky k dobru čo sa tendroval 2. úsek by sa to nestačilo plne dokončiť. Aj keď to má efekt pre R4 aj pre USSK aj pre tranzit, tak toto riešenie bolo napokon lepšie, lebo sa naozaj urýchlila príprava potrebná pre výstavbu. Pri 1. úseku sme u štúdií a následnom hodnotení potrebnosti výstavby. Preto si myslím, že odklad 1. úseku pre zaistenie pokročenia 2. úseku bol dobré riešenie v tejto situácii pre mesto Košice. Schválne píšem pre mesto Košice, pretože zbytok Slovenska z toho moc mať nebude, okrem čiastočne tranzitu. A ide aj o pozemky, napokon na 2. sa vyplatilo vyše 50 mil, to predstavuje keby sme to zarátali k nákladom na výstavbu 40% navyše. Takže dostali aj Košice, o to asi išlo najviac ... keby sme sa na všetko pozerali potrebnosťou pre celé Slovensko, tak nemáme nič. Väčšinou sa stavajú obchvaty až potom medziúseky alebo potom celé súvislé diaľnice, ale to už nebude náš prípad asi nikdy, lebo to vlastne urobili len pri PPP. Sám štát to urobiť nedokáže, aby naraz manažoval 50 či 60 km diaľnice. To už asi nemá ani zmysel, to malo zmysel na začiatku v 90. rokoch, ale my sme vykročili v takej atmosfére, že ten útlm musel nastať, lebo by sme naozaj skrachovali. Ale staviame to tam aj tak, o to ide. A dodnes to tam nie je. Aj o to ide. A kto všetko sa na tom priživil od posledného mrežiara po predtým tie SBS ktoré strážili konzervované stavby, ktoré končili v poliach. My máme najdrahšie diaľnice v regióne a nestoja, ako v tom vtipe s tým francúzskym a slovenským ministrom dopravy. Keby to nebolo do plaču aj by to bolo smiešne.