od Ludo » 20. Nov 2005 17:30
V nasledujúcom príspevku pár slov ku rajeckému variantu. Príspevok súvisí s príspevkom o doprave v meste Žilina v téme Oblast Ziliny, Bytce a Kysuckého nového Mesta. Jeho cieľom je doplniť komplexný obraz o rajeckom variante. Dnes je už tento variant bezpredmetný, pretože sa realizuje variant považský.
Použité skratky :
SÚP – Smerný územný plán
ÚPD – Územno-plánovacia dokumentácia
VD – vodné dielo
Považská trasa diaľnice D1 v úseku od Ladcov po Višňové a na ňu naväzujúca diaľnica D3 bola navrhnutá ešte v šesťdesiatych rokoch 20.storočia bratislavským Urbinom v tzv.rajónovom pláne. Už vtedy však autori SÚP Sídelných útvarov Žilina a Považská Bystrica vedeli, že táto trasa je nepriechodná. Preto bola v Stavoprojekte Žilina, kde sa spomínané SÚP vypracovali, vybraná, schválená a geologicky aj stavebnými uzáverami pripravená trasa Rajecká. Jej zásadné prednosti sú :
- plne rešpektuje SÚP Žiliny a Považskej Bystrice
- je kratšia
- nachádza sa na nej jeden razený tunel Malá Čierna s dĺžkou 1220m
- je omnoho lacnejšia
- diaľnica D3 sa na ňu napája východnou tangentou okolo žilinskej aglomerácie, na ktorú sa priamo pripájal výrobný a skladový areál (dnes KIA), zriaďovacia stanica Teplička a koncový prístav vážskej vodnej cesty na VD Žilina
Po roku 1989 presadila vláda staronovú považskú trasu diaľnice D1.
Dôvody :
- napojenie budúceho medzinárodného letiska Žilina - Hričov na diaľnicu
- nespokojnosť politických predstaviteľov Považskej Bystrice a Bytče s tým, že ich diaľnica „bude obchádzať“
- údajné ohrozenie vzácnych mokradí pri Rajci
- poškodenie „nedotknutej prírody“ rajeckej doliny
Skutočnosť :
- medzinárodné letisko v Hričove je diskutabilné, leží v stiesnenom údolí Váhu, jeho pristávacia dráha je dlhá len 1200 m a aj po predĺžení dosiahne max 2000 metrov, čo neumožňuje pristávať lietadlám pre viac ako 70 cestujúcich, vzletový a pristávací kužeľ letiska je obmedzený okolitými horskými masívmi. Žilinsko-martinské ťažisko osídlenia mohlo (a ešte stále môže) mať vybudované moderné medzinárodné letisko s odpovedajúcimi parametrami v priestore Turčianskej kotliny, s čím nakoniec počítala aj Štúdia o vývoji osídlenia a komplexnej infraštruktúry na Slovensku
- 13 rokov trvali posudzovania variantov vedenia D1 cez Považskú Bystricu, aby sa v časovej tiesni a z finančných dôvodov vybral najlacnejší a z hodnotenia EIA najhorší povrchový variant
- pri Rajci sa nachádza niekoľko ha mokradí, ktoré nebolo problém obísť posunutím trasy
- „nedotknutá“ Rajecká dolina je jednou z najurbanizovanejších prímestských oblastí na Slovensku, súvislý pás osídlenia od Žiliny až po Rajec, tvoriaci južný aglomeračný priestor Žiliny, cesta 1.triedy I/64 a železnica Žilina – Rajec, cementáreň Lietavská Lúčka, ktorá desiatky rokov znečisťovala ovzdušie a jej otvorené povrchové lomy dodnes hyzdiace krajinu
Dôsledky realizovanej považskej trasy :
- je dlhšia, omnoho drahšia,
- narušila priestor Považskej Bystrice
- narušila priestor najväčšej plánovanej rekreačnej oblasti s kúpaním v Žiline
- odčlenila od mesta už schválené lesoparky Malchovice a Uhliská,
- prechádza cez územie navrhovanej obytnej časti Dúbrava
- neumožňuje priame napojenie obrovského plánovaného výrobného areálu východného sektora (prekladiská prístavu, železnice, nákladnej autodopravy, sklady, výroba – dnes KIA), ale napája tento najviac dopravou zaťažený sektor len na vnútromestskú dopravu
- z ÚPD bol vylúčený plánovaný segment komunikácie IV. Okružnej od letiska Hričov po Bánovú, pretože v tejto trase je dnes vedená diaľnica D1. Mesto Žilina už verejne odprezentovalo urbanistický projekt Žilina – západ, kde má byť vytvorený priestor pre ubytovanie až 40000 obyvateľov, celomestská rekreácia, lesoparky a športoviská. Jediným možným kapacitným napojením tohoto územia na súčasné mesto bude diaľnica D1 ohraničujúca územie z juhu. Nevyhnutným predpokladom je realizácia diaľničnej križovatky v priestore Ovčiarsko – Bitarová. Mesto Žilina nepožiadalo kompetentné štátne orgány o zapracovanie tejto križovatky do projektových dokumentácii a stavebnú ochranu územia križovatky.