od jano.z » 29. Okt 2007 12:20
Nick: Kšefty sú (predpoklad je, že to kúpi ČMKS a bude tam opravovať stroje ČME-3 pre zákazníkov zo štátov býv. ZSSR) , ale z môjho laického pohľadu dopraváka je Prešovské depo už v podstate zbytočné ...
Jeho hlavnou úlohou bolo strojné obhospodarovanie hlavnej trate Kysak - Plaveč - PKP v časoch keď ešte nebola pod drôtmi. Na to depo disponovalo flotilov strojov 752, ktoré v najnáročnejších úsekoch nasadzovali na nákladné vlaky až v štvoriciach. Takisto disponovali strojmi 753 na osobnú a 754 na rýchlikovú dopravu. Potom čo trať zelektrifikovali, nákladnú vozbu na tej trati prebral rad 131 RD Spišská Nová Ves, osobnú dopravu 163 RD Košice a napokon rýchlikovú dopravu Hidásnémethi - Muszyna (napäťový styk 3kV/25kV na slovensko-maďarských hraniciach) stroje 362 a 350 RD Bratislava - hlavné.
Ďalšími výkonmi bolo obhospodarovanie trate do Humenného (spolu s tamojším RD) a lokálnej trate do Bardejova. Podotýkam, že sa jednalo o časy "reálneho socializmu", kedy tá železničná doprava bola predsalen o "čosi" hustejšia. Dnes sú na tejto trati výkony pätinové.
Depu Prešov tak ostali výkony klasických do Humenného (čo sa dá robiť aj naopak - aby Humenské mašiny zachádzali do Prešova), lokálka do Bardejova (asi najväčší problém celého presunu - trať leží presne v polovici medzi RD Humenné a RD Margecany a odvšadial je tam ďaleko). Celková turnusová potreba je tak v depe 5 klasických rušňov a 6 motorových vozňov. A to je na depo rozsahu Prešova príliš málo. Pre ilustráciu potreba v depe Zvolen je 14 klasických rušňov a 25-30 motorových vozňov (v osobnej/rýchlikovej doprave a dieselovej trakcii).
Keďže Prešovské depo je jedno z najmladších na Slovensku patrí k tým lepšie vybaveným (lepšie sú na tom asi už len depá Zvolen a Bratislava - východ, Košice sú na zhruba rovnakej úrovni). Je vybavené technikou na kompletnú diagnostiku dieselových motorov, a zariadením umožňujúcim vykonanie aj generálnej opravy rušňa. Tým tiež argumentujú odporcovia zrušenia, lenže k čomu je Prešovčanom všetko to ich vybavenie, keď im postupne odobraly vykonávanie EH opráv na čomkoľvek, čo sa tam robilo pre opodstatnené námietky ostatných RD voči kvalite, a kde mali 50% správkový stav MV 812, ktoré inde na Slovensku (depá Košice, Zvolen, BA-hlavné, Nové Zámky, dokonca aj ono Humenné) jazdia takmer 100%?