Presný plán dostavby plného profilu na polostrove Istria na tzv. Itrijskom ypsilone.
Začiatkom októbra r. 2008 bola za prítomnosti predsedu chorvátskej vlády Iva Sanadera začatá prestavba Istrijského ypsilonu na diaľničnú sieť. Dokončená má byť v r. 2012 a zatiaľ napreduje presne podľa plánov.
Istrijský ypsilon (Istarski ipsilon) je kostrou cestného systému na Istrijskom poloostrove v celkovej dĺžke 141 km. Jeho západné rameno vedie istrijským vnútrozemím od slovinských hraníc takmer paralelne s pobrežím k juhovýchodu a u Kanfanaru sa spája s východným ramenom, ktorý vedie od severovýchodu, z Rijeky. Od Kanfanaru pokračuje na juh cez Vodnjanu do Puly.
V roku 2006 bola dokončená I. etapa výstavby "Istrijského ypsilonu", teda diaľnice postavenej na polprofil. Chorváti jej hovoria "poluautocesta" (polodiaľnice), v našej terminológii rychlostná komunikácia alebo cesta pre motorové autá. Táto I. etapa sa realizovala na polprofil, aby bola financovateľná aj štátnym rozpočtom aj súkromným koncesionárom a aby bola dostavaná v čo najkratšom čase. Jej výstavba trvala iba 8 rokov a pomohla odľahčiť totálne preplnené hlavné cestné ťahy počas letnej sezóny.
Teraz plynulo pokračuje II. etapa, ktorá bude znamenať prestavbu v skutočnú diaľnicu na plný profil. Najprv se začne rozširovať súčasný úsek ňa západnom ramene ypsilonu od Umagu do Puly. Vzhľadom k tomu, že podmienky pre prestavbu tu boli už predtým vytvorené a s úpravami sa počítalo, nebude výstavba väčším problémom, ani po stránke technickej ani po stránke finančnej. Plánovaná je aj výstavba rýchlostnej komunikácie z Puly do Pomeru o dĺžke 8 km, čím by Medulinská riviéra získala rýchle a kvalitné spojenie.
Oveľa ťažším orieškom bude vybudovanie plného profilu diaľnice na východnom ramene do Rijeky, pretože sa s premenou na diaľnicu na plný profil pri výstavbe polprofilu nerátalo a cesta bola budovaná iba ako rýchlostná komunikácia (v Chorvátsku sú to štandardné preložky existujúcich ciest obchádzajúce zastavané územia s pripájajúcimi či odbáčajúcimi pruhmi, lokálne je pridaný aj stúpajúci jazdný pruh). Najprv sa teda začne stavať na úseku z Kanfanaru do Rogovići (u Pazinu) a potom bude nasledovať úsek 45 km z Rogovići do Matulji (u Rijeky). Technicky aj finančne náročné bude hlavne vybudovanie druhého tubusu tunelu Učka (5070 m).
Etapa 2A:
Umag – Kanfanar, okrem viaduktu Limska Draga a mostu Mirna (49,2 km),
Kanfanar - Pula vrátane nového dopravného uzla Vodnjan sever (27,6 km),
Kanfanar - Rogovići (18 km),
rychlostná cesta Pula - Pomer (8 km),
rychlostná cesta z uzlu Umag k štátnej ceste D200 (k hraniciam so Slovinskom).
Etapa 2B:
Rogovići – tunel Učka (vrátane druhého tubusu tunela Učka) – Matulji,
výstavba druhého objektu viaduktu Limska Draga a mostu Mirna.
Akonáhle bude dokončená etapa 2A, počíta sa zo zavedením diaľničného poplatku na celej istrijskej sieti. Bude použitý uzatvorený spôsob platenia, kedy motorista platí mýtne podľa dĺžky prejdeného úseku diaľnice a podľa typu vozidla, rovnako ako napríklad na diaľnici Záhreb - Split. Okrem tunelu Učka a viaduktu Mirna nie je zatiaľ "Istrijský ypsilon" spoplatnený.
Zdroje informacií:
Bina-Istra, koncesionár pre výstavbu a správu cestnej na Istrijskom poloostrove:
www.bina-istra.com
Ministerstvo mora, dopravy a infraštruktúry (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture):
www.mmpi.hr