"A to nepíšem o doposiaľ vynaložených nákladov na prípravu spomínaných stavieb, ktoré zbytočne boli vynaložené, nevyužite, prepadnuté, vyhodené do vetra."
Ano, aj to keby sme zrátali, tak sme v miliarde eur za tých 30 rokov. Opakovanie vypracovania súťaží na dokumentácie, vypracovanie nových EIA etc. Keď viem, že nebudem stavať v takom tempe, tak na čo plánujem a pripravujem o 400% viac úsekov? Za tie roky sa zmení legislatíva, zmenila sa EIA, zmenia sa podmienky na splnenie tých prípravných prác. Tak sa to robí znovu a znovu. Ale zase to je o 3-4 projektantských kanceláriách, ďalších 5-6 firmách na iné posudky majú biznis na svojom piesku. Z peňazí daňových poplatníkov aj z fondov, to je nakoniec jedno. Výsledkom ale je, že keď sa ide posúdiť R4 - tak na to musíme dať peniaze z fondov :O iní dajú na výstavbu a my na papiere.
A budeme to roky vypracovávať, hodnotiť, nie že súťažiť a stavať.
To samozrejme nie sú len diaľnice, ale aj cesty, železnice, vodohospodárske stavby, protipovodňové plány (ktoré sa mimochodom 3x zrušili a obnovili) a celé koncepcie sa takto neustále menia a prepracovávajú. Teraz všetky majú nejakú dobu platnosti, potom sa musia aktualizovať. A najhoršie na tom je, že my týmto limitujeme rozvoj územia samospráv - ich územných plánov a ich politík rozvoja. Oni na niečo čakajú, zodpovedne vyhradia trasy že tam nedovolia výstavbu, stavia sa teda inde. A po 15 rokoch sa štát rozhodne, že teda nebude východný ale západný obchvat a že nebude niekde VN ale pôjde inokadiaľ do budúcnosti a tým sa menia celé haldy dokumentov pre všetkých okolo. Zrazu ale iné trasy si vyžadujú obrovské vyvolané investície - zbytočné nadpráce ktoré sa všade inde snažia eliminovať alebo prehodiť na tie iné subjekty - energetické firmy, samosprávy, lenže u nás to nejde. Lebo zrazu treba kilometre preložiek, PHS, a zrazu je odpor - lebo pochopiteľne komu by sa páčilo žiť vedľa niečoho čo tam pôvodne nemalo byť? Šikovnejší sledujú a skupujú polia, aby to premenili na stavebné pozemky.
200x sa im to za 10 rokov vráti naspäť. Preto potom taký odpor, keď sa niekde zmení trasa akosi nečakane alebo hrozí, že by stačil polprofil namiesto plného etc.