"A to nepíšem o doposiaľ vynaložených nákladov na prípravu spomínaných stavieb, ktoré zbytočne boli vynaložené, nevyužite, prepadnuté, vyhodené do vetra."
Ano, aj to keby sme zrátali, tak sme v miliarde eur za tých 30 rokov. Opakovanie vypracovania súťaží na dokumentácie, vypracovanie nových EIA etc. Keď viem, že nebudem stavať v takom tempe, tak na čo plánujem a pripravujem o 400% viac úsekov? Za tie roky sa zmení legislatíva, zmenila sa EIA, zmenia sa podmienky na splnenie tých prípravných prác. Tak sa to robí znovu a znovu. Ale zase to je o 3-4 projektantských kanceláriách, ďalších 5-6 firmách na iné posudky majú biznis na svojom piesku. Z peňazí daňových poplatníkov aj z fondov, to je nakoniec jedno. Výsledkom ale je, že keď sa ide posúdiť R4 - tak na to musíme dať peniaze z fondov :O iní dajú na výstavbu a my na papiere.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
A budeme to roky vypracovávať, hodnotiť, nie že súťažiť a stavať.
To samozrejme nie sú len diaľnice, ale aj cesty, železnice, vodohospodárske stavby, protipovodňové plány (ktoré sa mimochodom 3x zrušili a obnovili) a celé koncepcie sa takto neustále menia a prepracovávajú. Teraz všetky majú nejakú dobu platnosti, potom sa musia aktualizovať. A najhoršie na tom je, že my týmto limitujeme rozvoj územia samospráv - ich územných plánov a ich politík rozvoja. Oni na niečo čakajú, zodpovedne vyhradia trasy že tam nedovolia výstavbu, stavia sa teda inde. A po 15 rokoch sa štát rozhodne, že teda nebude východný ale západný obchvat a že nebude niekde VN ale pôjde inokadiaľ do budúcnosti a tým sa menia celé haldy dokumentov pre všetkých okolo. Zrazu ale iné trasy si vyžadujú obrovské vyvolané investície - zbytočné nadpráce ktoré sa všade inde snažia eliminovať alebo prehodiť na tie iné subjekty - energetické firmy, samosprávy, lenže u nás to nejde. Lebo zrazu treba kilometre preložiek, PHS, a zrazu je odpor - lebo pochopiteľne komu by sa páčilo žiť vedľa niečoho čo tam pôvodne nemalo byť? Šikovnejší sledujú a skupujú polia, aby to premenili na stavebné pozemky.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
200x sa im to za 10 rokov vráti naspäť. Preto potom taký odpor, keď sa niekde zmení trasa akosi nečakane alebo hrozí, že by stačil polprofil namiesto plného etc.